Stadgar och ordningsregler

Bostadsrättsföreningens verksamhet regleras ytterst i Bostadsrättslagen (1991:614). Utöver bostadsrättslagen har föreningen stadgar, som mera i detalj reglerar föreningens verksamhet samt skyldigheter och rättigheter för föreningen respektive bostadsrättinnehavarna. Dessutom kan styrelsen fastställa ordningsregler.

Stadgar

Föreningens nuvarande stadgar har beslutats vid två föreningsstämmor, 2018-05-29 och 2019-05-20.

Nu gällande stadgar kan du läsa här: Stadgar.pdf

Frågor om rättigheter och skyldigheter för föreningen resp bostadsrättsinnehavarna ger ofta upphov till frågor. Svar på de vanligaste frågorna hittar du här.

Ordningsregler

Ordningsregler: Ordningsregler efter ändring 2020-05-12.pdf

(Båtplatser: Villkor för uthyrning av båtplatser.pdf. Reglerna tillämpas inte, då beslut om teknik för angöring saknas.)

Medlemsskap

"Du köper inte en lägenhet. Du köper ett medlemsskap i en förening som ger dig rätt att nyttja en viss lägenhet. Men det ställer också krav på dig - och dina grannar." Så skriver Annika Creutzer i en artikel i SvD, Bostadsrätt - och flera skyldigheter.pdf.